sábado, 25 de junio de 2011

Nota de premsa. Càritas.






Nota de Premsa





Càritas promourà el proper setembre un servei de mediació per als problemes relacionats amb l’habitatge





·         El director de Càritas, Jordi Roglá, deplora que s’hagi rescatat a les entitats financeres i no a les persones atrapades pels deutes hipotecaris.



Càritas. Barcelona, 21 de juny del 2011-. Aquest matí, Càritas ha presentat en Roda de premsa la Memòria 2010 i les dades de gener a maig 2011. Les dades de Càritas són un reflex de la realitat social que  es detecta en els territoris de les diòcesis de Barcelona, Sant Feliu de Llobregat i Terrassa, en els moments més durs de la crisi.

Salvador Bacardit, delegat episcopal de Càritas de Barcelona ha volgut recordar a l’inici de la Roda de Premsa el paper decisiu de les parròquies i dels milers de persones voluntàries que estan ajudant, de manera coordinada amb els serveis socials públics, a les famílies que més pateixen les conseqüències de la crisi  “No només amb aliments sinó amb calidesa i fraternalment”.

Bacardit ha destacat el 15% d’increment en el nombre de persones que s’han adreçat a Càritas per oferir-se com a voluntàries.



La responsable de Programes socials i Serveis, Mercè Darnell, ha presentat la Memòria de Càritas 2010 i les dades dels primers mesos de 2011. “Ens preocupa  -ha dit- la cronificació de la pobresa que esta originant la crisi i l’atur”.

A continuació ha explicat algunes de les dades sociològiques de les persones ateses en el conjunt dels  territoris de les tres diòcesis, Barcelona, Sant Feliu de Llobregat i Terrassa.



Persones ateses en 2010: 56.789  (suposa el 152% d’augment sobre el 2005, i el doble que l’any 2007).



·         El 67% eren persones que  han tornat a necessitar l’ajuda de Càritas

·         El 35% de les persones ateses eren menors.

·         El 72% de les persones estaven a l’atur o en recerca de feina.



Persones ateses (gener a 31 maig de 2011)

i  Cronificació de la pobresa:  EL 80% de les persones ateses ja havia rebut ajuda de Càritas en anys anteriors.

i   42.000 persones ateses per Càritas de gener a maig 2011, 4% d’augment  respecte del mateix període de l’any anterior.

i  Augment de les persones nascudes a Espanya: El 39% de les persones ateses en 2011 han nascut a Espanya. Això suposa 3 punts d’increment respecte del mateix període de l’any anterior.

i    Es dispara l’atur entre les persones ateses per 1ª vegada.

La taxa d’atur de les persones en edat laboral és del 66% mentre que entre les persones ateses per primera vegada, l’atur arriba al 77%

La cap de programes socials i serveis, Mercè Darnell, ha remarcat especialment els problemes que s’amaguen darrera d’aquestes xifres. “A nivell personal hi ha patiment emocional, ansietat, depressió, aïllament, desvinculació social, manca d’expectatives de futur... S’agreugen les malalties orgàniques i la salut mental es deteriora.

A nivell familiar es donen conflictes de parella i trencaments familiars, problemes amb els fills, dependència dels serveis socials, deutes, mobilitat geogràfica...

I a nivell social: en el col·lectiu de persones estrangeres, no poder optar a l’autorització de residència i treball per manca d’oferta laboral, problemes d’empadronament. Conflicte social, ruptura de la cohesió i de la convivència: augmenta la petita delinqüència, se’n culpa els estrangers i creix la xenofòbia” .

Invertir en les persones



“A Càritas –ha dit Mercè Darnell- invertim en les persones, i ho fem majoritàriament amb l’ajuda privada (89% del pressupost de Càritas). En un moment de retallades en les ajudes públiques, aquest percentatge ens permet seguir mantenint els nostres serveis a les persones”. La responsable de Programes i Serveis de Càritas ha enumerat els projectes que donen algunes  respostes a les necessitats de les persones i que es desenvolupen en el àmbits de la formació  i orientació per a la inserció laboral, acollida i acompanyament a les persones i famílies,  especialment a les mares soles amb fills, atenció a la gent gran, assessorament jurídic, atenció a la salut mental en persones amb especials dificultats, assessoria jurídica d’estrangeria, ajuda a projectes de codesenvolupament.



Incapacitat d’arribar al consens per a la ocupació



 Finalment Jordi Roglá, director de Càritas, ha criticat la incapacitat d’aconseguir un consens entre totes les forces politiques, econòmiques, sindicals i socials davant la realitat d’un Estat amb gairebé 5 milions de persones a l’atur.  “Ho hem dit abans i ho tornem a dir: estem molt preocupats pel patiment i el deteriorament de l’estat emocional de tantes  persones i famílies en el que encara és l’equador de la crisi”.  Les persones no volen subsidis, el que ens demanen és feina i feina”.



El director de Càritas ha assenyalat dos temes que són d’actuació prioritària de Càritas, els infants de famílies empobrides “perquè si no s’adopten ara les mesures necessàries per prevenir aquesta pobresa creixent, les futures generacions els hauran de seguir atenent” ,  i l’habitatge.



“Es va sortir al rescat de les entitats financeres i no s’ha fet el mateix per a les persones més senzilles i inexpertes que han contret deutes hipotecaris impossibles de pagar i  que han perdut el seu habitatge. Urgeix un canvi en el dret hipotecari, ha dit Jordi Roglá, amb un nou marc regulador que no creï efectes negatius com els actuals, que tingui en compte el factor humà”.



Un servei de mediació per evitar la pèrdua de l’habitatge familiar



El director de Càritas ha anunciat que Càritas obrirà el proper mes de setembre un servei de mediació en l’habitatge, amb la voluntat d’actuar per prevenir l’exclusió social que suposa la pèrdua de l’habitatge i els desnonaments per deutes de lloguer, o per crèdits hipotecaris impagats.



Un equip de persones expertes en  temes d’habitatge atendran, amb cita prèvia, les consultes i situacions relacionades amb deutes pendents de lloguer fent tasques d’intermediació amb propietaris i entitats creditores, per tal d’arbitrar solucions proporcionades i justes que evitin el màxim possible els desnonaments. El Servei contempla també una línia d’ajuts per cobrir dificultats de pagament per a famílies que es trobin en períodes de dificultats. Els ajuts seran  a retornar sense interès o a fons perdut, segons les situacions.



Roglá ha explicat que en les situacions que sigui impossible mantenir les condicions d’allotjament prèvies, el servei de mediació de Càritas negociarà  amb les entitats financeres la conversió dels préstecs hipotecaris en contractes de lloguer, amb dació de l’habitatge en pagament del deute contret.



En les situacions en què les famílies ja hagin estat desnonades, o amb un desnonament imminent o irrevocable, el Servei de Mediació de Càritas negociarà amb les entitats creditores, o amb els propietaris, el temps necessari per poder oferir a les famílies afectades un altre habitatge amb un lloguer assequible.









i Càritas. Mitjans de comunicació 607 024 183  Més informació  www. caritasbcn.org













Cáritas promoverá el próximo septiembre un servicio de mediación para los problemas relacionados con la vivienda





ü  El director de Cáritas, Jordi Roglá, deplora que se haya rescatado a las entidades financieras y no a las personas atrapadas por las deudas hipotecarias

 Barcelona, 21 de junio de 2011.- Cáritas ha presentado esta mañana en rueda de prensa la Memoria 2010 y los datos de enero a mayo de 2011. Los datos de Cáritas son un reflejo de la realidad social que se detecta en los territorios de las diócesis de Barcelona, Sant Feliu de Llobregat y Terrassa, en los momentos más duros de la crisis.


Salvador Bacardit, delegado episcopal de Cáritas de Barcelona, ha querido recordar al inicio de la rueda de prensa el papel decisivo de las parroquias y de los miles de personas voluntarias que están ayudando, de manera coordinada con los servicios sociales públicos, a las familias que más sufren las consecuencias de la crisis “no sólo con alimentos sino con calidez y fraternalmente”.

Bacardit ha destacado el 15% de incremento en el número de personas que se han dirigido a Cáritas para ofrecerse como voluntarias.


La responsable de Programas sociales y Servicios, Mercè Darnell, ha presentado la Memoria de Cáritas 2010 y los datos de los primeros meses de 2011. “Nos preocupa -ha dicho- la cronificación de la pobreza que está originando la crisis y el paro”.

Estos son algunos de los datos sociológicos de las personas atendidas en el conjunto de los territorios de las tres diócesis, Barcelona, Sant Feliu de Llobregat y Terrassa.




Personas atendidas en 2010: 56.789 (supone el 152% de aumento sobre el 2005, y el doble que en 2007).





·          El 67% son personas que necesitaron nuevamente la ayuda de Cáritas

·         El 35% de las personas atendidas eran menores.

·         El 72% de las personas estaban en paro o buscando trabajo.











Personas atendidas (enero a 31 de mayo de 2011)



Cronificación de la pobreza: El 80% de las personas atendidas ya había recibido ayuda de Cáritas en años anteriores.



·         42.000 personas atendidas por Cáritas de enero a mayo 2011, 4% de aumento respecto del mismo periodo del año anterior.



·         Aumento de las personas nacidas en España: El 39% de las personas atendidas el 2011 han nacido en España. Esto supone 3 puntos de incremento respecto el mismo periodo del año anterior.



·         Se dispara el paro entre las personas atendidas por primera vez: La tasa de paro de las personas en edad laboral es del 66% mientras que entre las personas atendidas por primera vez, el paro llega al 77%.


La responsable de Programas sociales y Servicios, Mercè Darnell, ha remarcado especialmente los problemas que se esconden detrás de estas cifras. A nivel personal: sufrimiento emocional, ansiedad, depresión, aislamiento, desvinculación social, falta de expectativas de futuro... Se agravan las enfermedades orgánicas y la salud mental se deteriora.


A nivel familiar: Conflictos de pareja y rupturas familiares, problemas con los hijos, dependencia de los servicios sociales, deudas, movilidad geográfica...


A nivel social: En el colectivo de personas extranjeras, no poder optar a la autorización de residencia y trabajo por falta de oferta laboral, problemas de empadronamiento. Conflicto social, ruptura de la cohesión y de la convivencia: aumenta la pequeña delincuencia, se culpa a los extranjeros y crece la xenofobia.


Invertir en las personas


“En Cáritas –ha dicho Mercè Darnell- invertimos en las personas, y lo hacemos mayoritariamente con la ayuda privada (89% del presupuesto de Cáritas). En un momento de recortes en las ayudas públicas, este porcentaje nos permite seguir manteniendo nuestros servicios a las personas”. La responsable de Programas y Servicios de Cáritas ha enumerado los proyectos que dan algunas respuestas a las necesidades de las personas y que se desarrollan en los ámbitos de la formación y orientación para la inserción laboral, acogida y acompañamiento a las personas y familias, especialmente a las madres solas con hijos, atención a las personas mayores, asesoramiento jurídico, atención a la salud mental en personas con especiales dificultades, asesoría jurídica de extranjería, ayuda a proyectos de codesarrollo.





Incapacidad de llegar al consenso para la ocupación


Finalmente Jordi Roglá, director de Cáritas, ha criticado la incapacidad de conseguir un consenso entre todas las fuerzas políticas, económicas, sindicales y sociales ante la realidad de un Estado con casi 5 millones de personas en paro. “Lo hemos dicho antes y lo volvemos a decir: estamos muy preocupados por el sufrimiento y el deterioro del estado emocional de tantas personas y familias en el que todavía es el ecuador de la crisis”. Las personas no quieren subsidios, lo que nos piden es trabajo y trabajo”.


El director de Cáritas ha señalado dos temas que son de actuación prioritaria de Cáritas, los niños de familias empobrecidas “porque si no se adoptan ahora las medidas necesarias para prevenir esta pobreza creciente, las futuras generaciones los tendrán que seguir atendiendo”, y la vivienda.

“Se salió al rescate de las entidades financieras y no se ha hecho lo mismo para las personas más sencillas e inexpertas que han contraído deudas hipotecarias imposibles de pagar y que han perdido su vivienda. Urge un cambio en el derecho hipotecario, ha dicho Roglá, con un nuevo marco regulador que no cree efectos negativos como los actuales, que tenga en cuenta el factor humano”.


Un servicio de mediación para evitar la pérdida de la vivienda familiar


El director de Cáritas ha anunciado que Cáritas abrirá el próximo mes de septiembre un servicio de mediación en la vivienda, con la voluntad de actuar para prevenir la exclusión social que supone la pérdida de la vivienda y los desahucios por deudas de alquiler, o por créditos hipotecarios impagados.

Un equipo de personas expertas en temas de vivienda atenderá, con cita previa, las consultas y situaciones relacionadas con deudas pendientes de alquiler, realizando tareas de intermediación con propietarios y entidades acreedoras, para arbitrar soluciones proporcionadas y justas que eviten al máximo los desahucios. El Servicio contempla también una línea de ayudas para cubrir problemas de pago para familias que se encuentren en periodos de dificultades. Las ayudas serán a devolver sin interés o a fondo perdido, según las situaciones.


Roglá ha explicado que en las situaciones en que sea imposible mantener las condiciones de alojamiento previas, el servicio de mediación de Cáritas negociará con las entidades financieras la conversión de los préstamos hipotecarios en contratos de alquiler, con dación de la vivienda en pago de la deuda contraída.


En las situaciones en que las familias ya hayan sido desahuciadas, o con un desahucio inminente o irrevocable, el Servicio de Mediación de Cáritas negociará con las entidades acreedoras, o con los propietarios, el tiempo necesario para poder ofrecer a las familias afectadas otra vivienda con un alquiler a su alcance.















i Càritas. Mitjans de comunicació 607 024 183 Más información www. caritasbcn.org
.
.

No hay comentarios: