sábado, 19 de enero de 2013


La Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians d’aquest any fa una crida a la justícia i la pau

 

Dv, 18/01/2013

 

(CR) Des d'aquest divendres i fins al 25 de gener se celebra l'Octavari de Pregària per la Unitat dels Cristians amb el lema «Què espera el Senyor de nosaltres?» (Mi 6, 6-8). Una invitació, dirigida als deixebles de Crist i a tota persona de bona voluntat, a seguir el camí de la justícia, la misericòrdia i la humilitat i a superar tota forma de discriminació. Aquest divendres Benet XVI s'ha referit a aquests textos de la setmana de pregària ecumènica.

L'enèrgica crida de Miquees a favor de la justícia i la pau se centra en els capítols 6,1-7,7. Miquees situa la justícia i la pau en la història de les relacions entre Déu i la humanitat per insistir en la necessitat d'una forta referència ètica. A l'igual d'altres profetes del temps de la monarquia a Israel, Miquees recorda al poble que Déu l'ha alliberat de l'esclavitud d'Egipte i mitjançant l'aliança l'ha cridat a viure en una societat edificada sobre la dignitat, l'equitat i la justícia.

Els textos de la Setmana de Pregària per a la Unitat dels Cristians per a l'any 2013 han estat preparats per un grup mixt format pel Consell Pontifici per a la promoció de la unitat del cristians i la Comissió Fe i Constitució del Consell Mundial de les Esglésies, a la vista de l'esborrany preparat pel Moviment dels Estudiants Cristians de l'Índia, amb l'assessorament de la Federació Universitària Catòlica de tota l'Índia i el Consell Nacional de les Esglésies de l'Índia.

Les comunitats d’intocables a l’Índia han estat foragitades de les castes. Són el poble pitjor tractat pel sistema de castes, una rígida estratificació social basada sobre nocions de puresa i d’impuresa rituals. D’acord amb el sistema establert, hi ha castes més altes i castes més baixes. Les comunitats d’intocables són considerades les més impures i les més contaminants; per això hom les situà fora del sistema i les qualificà d’intocables, Dàlits. Els Dàlits són marginats socialment, subrepresentats políticament, explotats econòmicament i sotmesos culturalment. Ho són un 80% dels cristians de l’Índia.

A desgrat dels grans avenços aconseguits durant la passada centúria, les Es­glésies de l’Índia mantenen les divisions doctrinals heretades d’Europa i d’arreu. La divisió dels cristians de l’Índia, a l’interior de les seves Esglésies i entre elles, creix encara més a causa del sistema de castes. El sistema de castes, com també l’apartheid, el racisme i el nacionalisme, comporten reptes molt forts per a la unitat dels cristians a l’Índia i, doncs, per al testimoniatge moral i eclesial de l’Església com a cos únic de Crist. El problema de les castes, puix que divideix l’Església, és doctrinalment molt espinós. En aquest context la Setmana de Pregària per a la Unitat dels Cristians ens invita enguany a apro­fundir el text bíblic prou conegut de Mi 6,6-8 per focalitzar l’atenció d’aquesta manera sobre la pregunta, com a tema principal, “què espera el Senyor de nosal­tres?” L’experiència dels Dàlits és la cruïlla de la qual han emergit, per això, les reflexions bíbliques i teològiques.

Miquees fou un del dotze profetes menors de l’Antic Testament que profe­titzà a Judà aproximadament durant els anys 737-660 abans de Crist. Era origi­nari de Morèixet, al sud-oest de Jerusalem, i profetitzà durant els regnats de Jotam, Acaz i Ezequies, reis de Judà (Mi 1,1). Visqué en les mateixes condi­cions polítiques, econòmiques, morals i religioses que el seu contemporani Isaïes i, amb ell, fou testimoni de la destrucció de Samaria i de la invasió del Reialme del Sud pel rei d’Assíria, l’any 701 abans de Crist. El dolor amb el qual el profeta plora el destí del seu poble dóna el to del seu llibre. La seva indignació s’adreça als caps i sacer­dots (2,1-5), que han traït el poble.

El llibre de Miquees pertany a la tradició literària de la profecia. Al cor del seu missatge hi ha l’oracle del judici. El llibre està dividit en tres parts, que van de la jornada del judici en general (c. 1-3), a la proclamació de la salvació (c. 4-5) i tot seguit al judici en concret i a la celebració de la salvació (c. 6-7). En la primera part, Miquees critica durament els detectors del poder, tant civil com reli­giós, per­què n’abusen; roben als pobres: “arranquen la pell del meu po­ble”(3,2) i “vaticinen per diners”(3,11). En la segona part del llibre, Miquees exhorta el poble a pelegrinar vers “la muntanya del Senyor... ell ens ensenyarà els seus camins i nosaltres seguirem les seves rutes”(4,2). En la tercera part revela que el judici del Senyor crida també a la salvació; hem de tenir fe i espe­rança en el Senyor que “perdona les culpes i passa per alt les infide­litats”(7,18). Aquesta esperança s’orienta vers el Messies que serà “la pau”(5,4) i que vindrà de Betlem (5,1) per portar la salvació “d’un cap a l’altre de la terra”(5,3). Miquees invita finalment totes les nacions del món a unir-se a aquest pelegrinatge, per participar de la justícia i la pau que són la seva salva­ció.

El contingut del missatge ecumènic és particularment aclaridor i qüestionador per a tothom i, especialment, per a l'Església que fa camí en aquell país, on es manifesta una greu divisió entre les diferents comunitats cristianes, aguditzada pel sistema de castes, el racisme i el nacionalisme excloent.
Joan Pau II va assenyalar durant la visita que va fer a l'Índia l'any 2003 que «qualsevol semblança amb perjudici de casta en les relacions entre cristians és un contrasigne de l'autèntica solidaritat humana, una amenaça a l'espiritualitat genuïna i un obstacle seriós a la missió evangelitzadora de l'Església.»

No hay comentarios: